Drobečková navigace

8. 8. 2014

Osvětlený přechod v Týně zvýší bezpečnost chodců

Stovky lidí, kteří denně přecházejí přes Veselskou ulici v Týně nad Vltavou v blízkosti základní školy, se mohou ode dneška cítit bezpečněji. Na přechodu spojujícím sídliště Hlinky s centrem města totiž přibylo osvětlení za 224 tisíc korun, které díky úspěchu města v loňské celostátní anketě zaplatila Nadace ČEZ. Přechod přes velmi vytíženou silnici získal takto financované osvětlení jako druhý v Jihočeském kraji. Letos se dokončí ještě osvětlení přechodů v Záhoří, Volarech a ve Veselí nad Lužnicí. Celkem jich tak bude s pomocí Nadace ČEZ v celé ČR 35.

Osvětlení přechodu, který vede přes hlavní silnici vedoucí z města do Veselí nad Lužnicí a dále do Jindřichova Hradce, uvítal starosta Týna nad Vltavou Milan Šnorek. Nová světla totiž řidiče už na dálku upozorní, že mají zpomalit. „Tento přechod je velmi frekventovaný, protože spojuje sídliště Hlinky, na kterém žije třetina obyvatel města, s centrem města. Každé ráno přes něj navíc chodí spousta dětí do školy. Osvětlení tohoto přechodu proto zvýší jejich bezpečnost při pohybu přes tuto rušnou silnici,“ uvedl.

Zařazení přechodu v Týně nad Vltavou mezi vítěze v Jihočeském kraji „posvětila“ odborná komise z řad krajských zástupců Dopravní policie a BESIP. Tuto volbu vysvětluje zástupce Dopravní policie Petr Kašpar: „Při snížené viditelnosti totiž není člověka, který přechází, téměř vidět. Devět z deseti řidičů při dopravních nehodách s chodci říká, že chodce neviděli vůbec nebo tak pozdě, že už nestačili nehodě zabránit.“

Důležitost co nejlepší viditelnosti chodců na přechodu zdůraznil přímo v Týně i koordinátor BESIP pro jižní Čechy Václav Kovář. „Osvětlené přechody pro chodce naplňují bezpečnostní pravidlo – vidět a být viděn. S Týnem nad Vltavou v této problematice úzce spolupracujeme a městu se pomocí grantů kraje, vlastním i prostředky a tady na Veselské díky pomoci Nadace ČEZ již podařilo osvětlit šest nejfrekventovanějších přechodů ve městě.“

Pro osvětlení týnského přechodu navrhl projektant ne zcela typické řešení spočívající v osazení světelného zdroje pouze na jedné straně silnice. Důvodem byl požadavek města ponechat přechod ve stávajícím stavu, tedy v šikmém křížení vozovky a ne jak je obvyklé kolmo na vozovku. „Světlo je na základě návrhu projektanta umístěno pouze na jednom novém sloupu. Druhou lampou jsme pomocí atypického výložníku osadili na stávající sloup světelné signalizace,“ vysvětlil Jaroslav Janáček, vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství v Týně nad Vltavou.

Cesta k osvětlení přechodů začala vloni na jaře, kdy dopravní policie a BESIP vytipovaly
70 nejnebezpečnějších přechodů v celé ČR. Veřejnost pak měla možnost rozhodnout svými hlasy, které z nominovaných přechodů dostanou prostřednictvím Nadace ČEZ osvětlení. „Loňský ročník se setkal s neuvěřitelným ohlasem. Do hlasování se zapojilo přes 100 tisíc lidí. Nebezpečných, nedostatečně osvětlených přechodů je bohužel v České republice stále hodně, proto jsme se rozhodli v nápravě tohoto stavu pokračovat i letos,“ říká Ondřej Šuch, manažer Nadace ČEZ. Za pouhý měsíc obdržela Nadace ČEZ prostřednictvím grantového řízení na osvětlení nebezpečných přechodů 31 žádostí. Pro podporu realizace z nich Nadace ČEZ vybrala 11 projektů, které obdrží na jejich osvětlení příspěvek až do výše 200 tisíc korun.

Další fakta k osvětleným přechodům

  • Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. V roce 2013 se na přechodech událo 1 283 nehod, z toho 28 bylo smrtelných.
  • Osmou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu se stalo 957 nehod, při nichž zemřelo 23 chodců, jen za první pololetí roku 2014 je to už osm smrtelných nehod.
  • Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65%.
  • Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
  • Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.