Drobečková navigace

14. 11. 2007

Nadace ČEZ přispěla na novou učebnu chemie a fyziky

Chomutov, 14.11.2007 – Novou odbornou učebnu pro interaktivní výuku chemie a fyziky mají od středy 14. listopadu k dispozici žáci druhého stupně Základní školy Akademika Heyrovského v Chomutově. Na její realizaci získala škola grant ve výši 300 000 korun od Nadace ČEZ v rámci projektu s názvem Přírodní vědy pro život. V učebně se může najednou vzdělávat v přírodovědných oborech osmadvacet žáků. Netradiční prostorové uspořádání moderních školních lavic jim zároveň umožňuje, že mohou pracovat buď samostatně nebo až ve čtyřčlenných skupinách.

„Dnes je to rok, co jsme požádali Nadaci ČEZ o finanční příspěvek na zřízení integrované odborné pracovny pro realizaci praktických i teoretických činností ve všech přírodovědných vzdělávacích oborech. K vybudování učebny pro chemii a fyziku nás přitom vedlo to, že po listopadu ´89 se začaly spíše prosazovat ekonomické obory, přičemž rozvoj přírodovědných začal usínat. Nová doba ovšem přinesla i nové technologie a na Chomutovsku se začaly usazovat v průmyslových zónách různé firmy, které je běžně používají. Proto jsme se rozhodli, že se pokusíme oživit zájem našich žáků o technické vědy. Snad se nám to i  díky Nadaci ČEZ povede a  děti se pak dál budou vzdělávat v regionu, ať již na středních školách či v učilištích s technickým zaměřením,“ přiblížil hlavní myšlenku projektu Miloš Zelenka, ředitel školy.

Jelikož děti lákají nové věci, rozhodlo se vedení školy pořídit pro ně zcela novou učebnu.   V první fázi byla vybavena tak, že se v ní dají vyučovat praktická fyzika a chemie i fyzikální praktika. Má i netradiční prostorové pojetí školních lavic, připomínající podle úhlu pohledu obrácený hrot šípu nebo písmeno L. „Všichni nám navrhovali klasické uspořádání lavic v řadě, což jsme nechtěli, a tak jsme si sami vymysleli toto pojetí. Je lepší jak pro samostatnou, tak i skupinovou práci dětí,“ pochlubil se ředitel Zelenka. Jak dodal, ve druhé fázi chtějí časem ještě dovybavit učebnu dataprojektorem, interaktivní tabulí a hlasovacím zařízením, což obnáší dalších zhruba 120 000 korun.

Integrovaná odborná učebna na ZŠ Heyrovského přišla školu na 650 000 korun, z toho 300 000 korun dostala od Nadace ČEZ. „Prostřednictvím Nadace ČEZ vracíme část prostředků do regionů, v nichž Skupina ČEZ působí. Její dary samozřejmě míří i do veřejně prospěšných projektů v  oblasti školství. Možná, že někteří žáci najdou v nové učebně takové zalíbení, že se rozhodnou pro další studium na Střední průmyslové škole v Chomutově. I té jsme v letošním roce přispěli 250 000 korunami na novou mobilní počítačovou učebnu,“ řekla Anna Vargová, specialista vnější komunikace Skupiny ČEZ,  která má mimo jiné   koordinuje příjem  nadačních projektů v rámci uhelných elektráren na severu Čech.

Nadace ČEZ je partnerem Skupiny ČEZ v oblasti poskytování sponzorských darů. Pod původním názvem Nadace Duhová energie byla založena v roce 2002 a svoji činnost zahájila v únoru 2003. Například jen v loňském roce rozdělila mezi žadatele 187 907 600 korun. Podpořeno bylo přitom 554 projektů v rámci celého území, na němž v ČR   Skupina ČEZ působí. Ta byla i v letošním roce  opětovně  vyhlášena největším firemním dárcem v České republice podle absolutního objemu rozdělených prostředků v žebříčku  FIREMNÍ TOP FILANTROP.

Jak funguje motorek se stejnosměrným proudem, předvedl během slavnostního otevření učebny žák deváté třídy Josef Umlauf.

Jak funguje motorek se stejnosměrným proudem, předvedl během slavnostního otevření učebny žák deváté třídy Josef Umlauf.  Na snímku ho ukazuje svým sestřičkám, dvojčatům Aničce a Klárce.

Tři chemické pokusy předvedli přítomným hostům, mezi nimiž nechyběl ani náměstek primátorky města Chomutova Jan Řehák, žáci z osmých tříd. Marek Slánička, Nikola Tesaříková a Denisa Badínková (zleva) ukázali, jak hoří síra, jak vypadá sopka z manganistanu draselného či sopka z chromu. Vše se pochopitelně odehrávalo v nové digestoři.

Marek Slánička, Nikola Tesaříková a Denisa Badínková (zprava), žáci z osmých tříd, se připravují na předvedení tří chemických pokusů. Postupně přítomným hostům ukázali, jak hoří síra či jak vypadá sopka z manganistanu draselného nebo sopka z chromu.