Drobečková navigace
Nebezpečný přechod u mateřského centra vyměnili v Kadani za nový
Děti a jejich rodiče budou u Mateřského centra Radka a školského zařízení Raduška v Kadani přecházet v novém školním roce bezpečněji. Dosavadní nevyhovující přechod v ulici Kpt. Jaroše totiž město zrušilo a nahradilo jej nově vybudovanou, lépe umístěnou a zejména osvětlenou zebrou, která zaručí větší viditelnost a tím pádem i bezpečí chodců. Nový přechod, na jehož osvětlení městu přispěla 120 tisíci korunami Nadace ČEZ, slouží v centru Kadaně od pondělí 29. srpna.

Dosud se mezi objekty Mateřského centra Radka a školského zařízení Raduška nacházel přechod v nevyhovující vzdálenosti a bez jakéhokoliv osvětlení. Zejména kvůli velkému počtu malých dětí, které se v místě denně pohybují, se jej vedení Kadaně rozhodlo zcela zrušit a vybudovat místo něj nový, lépe umístěný a bezpečný přechod s kvalitními světly. „Školské zařízení Raduška zahrnuje jesle, mateřskou a základní školu. To společně s těsnou blízkostí Mateřského centra Radka vytváří místo, kde se denně pohybuje opravdu velké množství malých dětí. Jsme proto moc rádi, že se od nového školního roku budou pohybovat po bezpečném přechodu v plně viditelném a přehledném úseku a ideální blízkosti obou objektů,“ uvedl vedoucí odboru výstavby v Kadani Jan Šerák.
Nově vybudovaný přechod přímo navazuje na obě školská zařízení a disponuje kvalitním osvětlením, které zaručí jeho přehlednost a viditelnost i za tmy nebo zhoršeného počasí. 120tisícovým příspěvkem podpořila projekt v Kadani Nadace ČEZ, která společně s odborníky z řad krajských zástupců BESIP osvětluje nebezpečné přechody v České republice od roku 2013. „Nebezpečných přechodů na českých silnicích je bohužel stále hodně, proto zájem o jejich osvětlování neustává. Obzvlášť důležitá je maximální prevence v místech, kde se pohybují malé děti, přesně jako v Kadani,“ řekla Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ.
Další fakta:
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 21 chodců.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.